All Good Clean Records

Kaffebar, vinylspinneri, label og nettbutikk.
Et prosjekt med en noe snodig historie. Jeg fikk aldri oppdraget fra All Good Clean Records, men presenterte et logoforslag jeg uoppfordra hadde sysla med selv, til innehaver, Jakob. Det falt i smak, og ble deretter tatt i bruk som logo for det daværende rykende ferske plateselskapet.

Samarbeidet mellom Formgiveriet og Vinylspinneriet var også noe som ga mersmak for begge parter, og i dag styrer jeg den grafiske avdelinga av plateselskapet. En avdeling bestående av meg alene.

I løpet av sitt liv, går de fleste LP-er, EP-er og singler gjennom noen gjenbruksrunder. Nye lyttere opplever gjerne musikken – uhyre subjektiv som den er – på en annen måte enn tidligere eiere. Den typografiske løsningen i logoen gjenspeiler dette, med gjenbruk av bokstaven «a», som leses både som «a», «e» og «g».

Illustrasjonen i logoen, spiller delvis på et gammel symbol for Stereo-lyd. Det som finnes blant annet på Mercury label-er. Ikke nødvendigvis fordi Mercury er plateselskapets største forbilde, men fordi symbolet er «styggfint»!. Og alle utgivelser fra AGCR kommer med stereofonisk lyd. Øyet kan også – om man legger littegrann godvilje til – leses som en kaffebønne. Kaffebar, vinylspinneri og plateselskap.

Et par-tre utgivelser ut i AGCRs levetid, laget jeg også label-er, som brukes på de aller fleste utgivelser. Målet med labels-ene var og virkelig ta nytte av det fysiske formatet. Å snurre er en sentral del av ei plates tilværelse. Disse labels-ene er konstruert rundt spindlen/hullet i plata, og den enkleste måten å lese dem på er og nettopp snurre plata.